ماهنامه بین المللی عمران، معماری و شهر سازی، که با نام تجاری مجله ساخت و ساز شناخته می شود، در یکصد و چهل و هشتمین شماره خود، در بخش تازه های ساختمان صفحه 55، نگاهی اجمالی به فناوری مورد استفاده گروه پارس فوم کات و توانمندی آن در اجرای طرح های پیچیده معماری و شهرسازی کرده است.
مشروح خبر در مجله ساخت و ساز

هنر لمس ایده‌ها

حتماً تا به حال آرزو کرده‌اید چيزي‌های خاصی داشته ‌باشید؛ مثل یک بستنی غول‌پیکر یا ستون‌هایی با اندازه‌‌های چند‌متری و بسیار بلند و طرح‌هایی پیچیده برای خانه یا ویلایتان. اما بيشتر اين آرزوها به‌سادگي برآورده نمي‌شود. اکنون، اگر بدانيد وسيله‌اي ساخته شده ‌است که این آرزوها را به‌راحتی برآورده می‌کند، چه احساسی پيدا مي‌کنيد؟ دستگاهي که هر چيزی بخواهيد در هر ابعادی به‌سرعت براي شما می‌سازد.
این دستگاه با نام تخصصی Hot Wire از فناوری نمونه‌سازی سریع موجود در چاپگرهای سه‌بعدی بهره می‌برد، با این تفاوت که چاپگرهای سه‌بعدی طرح‌های کوچک و متوسط را به شکل سه‌بعدی تولید می‌کنند و قادر نیستند طرح‌های بسیار بزرگ و حجیم را اجرا کنند.
مواد اولیه برای تولید این اشکال، فوم یا همان EPS پلی‌استایرن حجیم‌شده (Expanded Polystyrene) است. EPS آب‌گریز است و رطوبت را به خودش جذب نمی‌کند، در عین ‌حال توانایی تحمل بار گسترده را تا یک تن روی خود دارد. اما فوم ها در برابر بار نقطه ای نقطه‌ضعف دارند. که البته این مشکل هم با استفاده از انواع روکش‌های سخت حل ‌شده است.
این دستگاه برای اجرای طرح‌های زیستی – طرح‌های نامتقارن و نامنظم اما زیبا- بسیار مناسب است. کافی است طرحی 3D شده را با فرمت STP یا igs برای دستگاه ترجمه ‌کند تا به‌راحتی اجرا ‌شود.
گفتنی است این دستگاه در ایران با نام تجاری فوم‌آرا شناخته می‌شود و قادر است تمامی آثار طراحان و ایده‌پردازان را در صنایع هوافضا، خودروسازی‌، قالب‌سازی و ریخته‌گری، دکوراسیون داخلی، معماری و نمای ساختمان، ماکت‌سازی، دکور تئاتر، سینما و تلویزیون، مجسمه‌سازی و هنرهای تجسمی به‌سرعت و بدون محدودیت در رنگ و ابعاد اجرا کند.
شایان ذکر است شرکت دانش‌بنیان «موج فناوری هوشمند» برای اختراع این دستگاه جایزه جشنواره خوارزمی و همچنین رتبه 2 بنیاد ملی نخبگان و جایره ملی مدیریت فناوری را از آن خود کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *