آیا با معماری دیجیتال آشنایی دارید؟ معماری دیجیتال سعی دارد تا نحوه واکنش صنعت فناوری اطلاعات به دیجیتال امروز را خلاصه کند، پروژه‌های دیجیتالی تا چند سال پیش به نام پروژه‌های تحول شناخته می‌شدند و همین اموضوع باعث شده تا شرکت‌ها برای حمایت از این پروژه‌ها به دنبال معماریان دیجیتال باشند. تا قبل از این بیشتر شرکت‌ها فقط به دنبال معماریان فناوری بودند. اما چه چیزی یک معماری را به یک معماری دیجیتال تبدیل می‌کند و آیا چیزی به نام معماری دیجیتال وجود دارد؟

فناوری همیشه یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین محرک‌های تکامل معماری بوده، یکی از نویسندگان فعال در حوزه معماری رابطه بین فناوری و معماری را یک رابطه مستحکم معرفی کرده که غیرقابل جداکردن است. به همان ترتیبی که انقلاب صنعتی و تولید انبوه به شیوه استاندارد، روش‌های طراحی را تغییر دادند در معماری نیز گسترش فناوری و ارتباطات باعث تغییر شیوه و روش طراحی و ساخت و ساز شده است.
معماری دیجیتال تمام طرح‌ها را تحت الشعاع قرار می‌دهد و امروزه با کمک معماری دیجیتال می‌توان تمام طرح‌ها را از پیش به تصویر کشید، این کار در گذشته غیرقابل باور بود اما اکنون می‌بینیم که با پیشرفت علم و دیجیتالی شدن بخش‌های مختلف امکان‌پذیر است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با معماری دیجیتال بیشتر آشنا شوید. 

معماری دیجیتال چیست؟

معماری دیجیتال به فرآیندهای محاسباتی مبدا و تبدیل فرم اشاره دارد. معماری دیجیتال بر اساس مفاهیم محاسباتی اساسی مانند فضای توپولوژیک (معماری‌های توپولوژیکی)، سطوح هم شکل (معماری‌های هم شکل)، سینماتیک حرکتی و دینامیک (معماری‌های متحرک)، انیمیشن شکل کلید (معماری‌های دگرگون)، طراحی پارامتریک (معماری‌های پارامتریک)، شناسایی می‌شود. 

به عنوان مثال Enterprise Architecture با معماری از دیدگاه استراتژیک و تصویر بزرگ سروکار دارد در حالی که معماری اطلاعات به طور خاص در حوزه داده‌ها فعالیت دارد. ناگفته نماند سبک‌های جدید معماری صنعت فناوری اطلاعات بسیار بهتر از سبک‌های قبلی هستند (مثلاً معماری سرویس‌گرا در مقابل معماری میکرو خدمات). 

معماری دیجیتال نوع جدیدی از سبک معماری نیست و در واقع یکی از زیر شاخه‌های رشته معماری به شمار می‌رود که در معماری راه حل از آن استفاده می‌کنند. اگرچه ما تمایل داریم که دیجیتال را تا حدودی شبیه به کاربرد فناوری‌هایی مانند API ببینیم، اما تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ در نحوه برخورد آن با مشکلات در آن نهفته است. فناوری ابزار مورد علاقه معماری دیجیتال است، معماری دیجیتال فرآیند طراحی راه حل را دوباره تعریف می‌کند و بیشتر کارها را بر حسب تجربه پیش می‌برد. معماری که برای تبدیل شدن به یک معماری دیجیتال اقدام کرده باید در روش طراحی خود تجدید نظر کند.

ویژگی‌های مهم معماری دیجیتال در زمان طراحی

معماری دیجیتال برای اشاره به دیگر جنبه‌های معماری و فناوری‌های دیجیتال هستند، استفاده می‌شود. در اینجا می‌خواهیم ویژگی‌های مهم معماری دیجیتال در زمان طراحی را با شما به اشتراک بگذاریم. خواهید دید که برخی از آن‌ها را می‌توان به عنوان ویژگی‌های معماری رایج و برخی را به عنوان نحوه انجام معماری در سازمان‌های دیجیتالی در نظر گرفت.

طراحی مشارکتی
در طراحی معماریان می‌توانند در یک شرایط تعریف شده و مشخص شد ه نقشه‌ها و طرح‌های خود را ارائه دهند، بدین ترتیب آن‌ها را از چشم‌انداز واقعی جدا می‌کند. طراحی مشارکتی این شرایط را فراهم می‌کند تا معماریان با توجه به نیاز مشتری و اولویت‌های آن‌ها کار را پیش ببرند.
معماریان ممکن است با برقراری ارتباط با افراد این حوزه و گوش دادن به تجربه دیگران راه حل بسیار بهتری ارائه دهند. آن‌ها می‌توانند با تسهیل کارگاه‌های طراحی و استفاده از تکنیک‌هایی مانند تفکر طراحی این کار را انجام دهند. 

سرعت بالا
یکی از معیارهایی که در حوزه دیجیتال معنای واقعی دارد، سرعت است. سازمان‌های دیجیتال واقعی برای کسب رضایت مشتری سرعت رشد ایده‌ها را بالا می‌برند و در این میان سایر سازمان‌های با اتخاذ تصمیم‌های درست و اصولی در این راه به سرعت بالایی دست پیدا می‌یابند. مدل‌های عملیاتی جدیدی مانند فناوری اطلاعات دو سرعته وجود دارد که هدف آن دستیابی به سرعت با رهایی بخش دیجیتالی سازمان از کنترل‌ها و فرآیندهای سنگین است. این ممکن است در ابتدا دلیل بزرگی به نظر برسد زیرا سازمان‌ها معمولاً چنین کنترل‌ها و فرآیندهایی را به صورت ارگانیک توسعه می‌دهند و آن را جایگزین هدف واقعی می‌کنند شود. 

حکمرانی و داشتن سرعت بالا برای دیجیتال بسیار مهم‌ است زیرا با سرعت کم در زمان تحویل، همه چیز به راحتی از کنترل خارج می‌شود پس بهتر است آن را مدیریت کنید. 

تجربه مستمر و مداوم
تجربه مستمر و مداوم می‌تواند بر کیفیت دیجیتال تاثیرگذار باشد. در واقع این تداوم باید در ابعاد مختلف برای تجربه پایدار مشتری رخ دهد.

اگر مشکلی پیش بیاید، مشتریان پس از خرید محصول یا خدمات، همان تجربه را خواهند داشت؟ آیا کنترل‌های عملیاتی کافی برای ارائه یک تجربه یکپارچه و بدون مشکل وجود دارد؟ به عبارت دیگر، معماریان باید بیشتر نگران تجربه خوب مشتری باشند تا برآورده کردن الزامات آن‌ها. 

طراحی صادقانه
یکی از مهم‌ترین و متمایزترین ویژگی راه حل‌های دیجیتال طراحی صادقانه است. مشتریان باهوش می‌دانند که از خدمات دیجیتال باید چه انتظاراتی داشته باشند و معماری دیجیتال هم باید در زمان طراحی صداقت و درستکاری را سرلوحه قرار دهد زیرا قرار دادن صادقانه علاقه مشتریان در مرکز همه فعالیت‌ها است. معماریان باید ذینفعان کسب و کار و فناوری را برای ارائه راه‌حلی راهنمایی کنند که بهترین نتیجه را برای مشتری داشته باشد.

سخن پایانی

پیشرفت علم و فناوری تنها در بخش پزشکی و صنعتی نبوده بلکه بخش‌های مختلفی طراحی و معماری هم تحت تاثیر این پیشرفت قرار گرفته‌اند. معماری دیجیتال باید بتواند در طرح‌های خود از فناوری‌های جدید بهره‌گیرد و آن را در راه حل‌های خود بگنجانند. در حالت ایده‌آل، آن‌ها همچنین باید در هکاتون‌ها، لید اسپایک‌ها و فعالیت‌های اثبات مفهوم شرکت کنند و چارچوب‌ها را پیاده‌سازی کنند. 

به این ترتیب می‌توانند با یک فرمان قوی در مورد فناوری‌ و مشخص کردن نقاط قوت و ضعف آن را ارزیابی کنند. معماری دیجیتال قادر است تا وابستگی‌ها و آنچه که برای به کارگیری فناوری در مقیاس سازمانی لازم است را بهتر درک کنند. معماری دیجیتال ویژگی‌های بسیاری دارد که در این مطلب سعی کردیم به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کنیم.

گروه پارس فوم کات با سال‌ها تجربه در زمینه طراحی فضاهای داخلی و دکوراسیون‌های خاص در کنار شماست تا با استفادها از اصول معماری دیجیتال به شما در تحقق بخشیدن به طرح‌های مورد نظرتان کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *